Saturday, August 22, 2009

Wegugin(Utlending)

I dag(mandag) spiste jeg en god frokost, bestående av lilla femkornsris(som vanlig), og forskjellige småretter, og kimchistuing. Planene for i dag var å besøke utlendingsdistriktet Ithaeweon og se en film.

Her er noen bilder fra frokosten:











(Stekt kosari(bregne) med gulrøtter)













(Myeolchi, nammenamme babyansjos)













(Kkaktugi, kjempereddikkimchi)











(Flatbanka babyansjos med sjilli)











(En type sopp stekt med skinke og andre grønsaker)












(Sprøstekt/fritert tashima(en type sjøgress jeg aldri egentlig skulle tro at kunne smake godt)

Etter frokosten bar det altså til Ithaeweon - der utlendinger og farer lurer rundt hvert hjørne. Det var ihvertfall det inntrykket jeg fikk av Jaehoo. Spesielt hvis det var mørkt, sa han. Først dro vi for å spise lønsj, og vi fant en indisk restaurant og bestilte noe mat der. Det var nesten ingen folk der. Det virket som om de som jobbet der hadde mest lyst til å snakke engelsk, men jeg er i koreamodus og blir skremt hver gang noen snakker engelsk til meg, så jeg bare mumler ett eller annet tilbake, eller svarer på koreansk. Vi er i Korea, tross alt.

Etter å ha spist maten dro vi for å lete etter kefir, for jeg skulle egentlig prøve å lage sveler. Men kefir fant vi ikke, og ikke har jeg sett hornsalt eller natron i Korea heller, så det ble ikke sveler.

Utlendingsdistriktet var slett ikke skummelt om dagen, selv om det var veldig mange utlendinger der, sammenlignet med de vanlige gatene der man knapt så noen i det hele tatt. Vi gikk til en moské for å se, før vi tok turen tilbake til det mer sentrale Seoul.















(Moskeen i Ithaeweon)

Etter å ha kommet til et annet distrikt som jeg ikke husker helt hva heter, dro vi inn i en høy bygning som kinoen var i toppen av O.o Jeg som er vant til at kinoen er seg selv, stor og lett å finne, syntes det var morsomt at de stapper en kino i toppen av et tilsynelatende ellers helt normalt kjøpesenter. Jeg vet ikke om det er noe sånt i Oslo, men jeg hadde syntes det hadde vært rart også tror jeg.

Vi så Public Enemy. Jaehoo syntes den så spennende ut, jeg var skeptisk, men hvem var det som sovne under filmen, jo: Jaehoo. Jeg sovna littegrann jeg også, men at jeg sovner under en film betyr ingenting, og han sov uansett mer enn meg. Litt utti filmen fikk Jaehoo en telefon, og løp ut, og jeg lurte på hva som skjedde, og da filmen var ferdig fortalte han meg at han hadde fått stipend, noe som ikke er like vanlig her som i Norge visstnok. Så kjøpte vi is, susa rundt og dro hjem.














(Det er mange rare skilter i Seoul, her er ett av dem: Nowon høres nesten ut som no one, og oido-do kan bety "agurkprovinsen", hurra~)

Vel hjemme fikk vi servert middag. Kalde nudler(type: somen/somyeon) med strimla agurk og kornete soyamelk og kokt egg. Det var forsåvidt godt, men jeg har aldri følt meg mett før så fort som jeg kan komme på. Det verste er at de hele tida spør om jeg vil ha mer, og jeg har ikke hjerte til å si helt nei, så de heller på mer og jeg spiser opp. Mett ble jeg.














(Khonguksu, kalde nudler i soyamelk)

Det stopper selvsagt ikke ved middagen. For første gang ble jeg servert øl hjemme. Jeg trodde først ikke de drakk, men jeg fant da ut(og nå, noen dager senere, er jeg bombesikker på) at drikke gjør de, alle sammen bortsett fra søstra.

Når koreanerene drikker, har de en del ting de liker å spise ved siden av. Her ser dere noe av det: De brune tingene er: peanøtter med skall, mandler og strimlet tørket blekksprut. Alt sammen var veldig godt.














(Når man har spist seg god og mett må man selvsagt fylle opp med øl og "smågodt")

No comments:

Post a Comment