Friday, August 14, 2009

Fremmede fristelser

I dag er det den tredje dagen min i Korea, og det er også koreas frigjøringsdag! Så langt i dag har det ikke egentlig skjedd så mye, men seinere skal vi møte ei mongolsk venninne av Jaehoo(han jeg bor hos) som jeg også møtte i går.

Det må sies at jeg blir veldig begeistret for frokostene her. I går fikk vi omelett med ris og kjøtt (omuraisu) og kålruller. I dag var bordet dekket av alle mulige slags småretter: firekornsris(eller kanskje fem, men jeg så bare fire: ris, svart ris, røde bønner og havre(tror jeg), marinerte poteter, kålkimchi, reddikkimchi, marinerte bregner(kosari), marinert storborre(ueong), flattrykte miniansjosflak og sikkert et par ting jeg ikke husker helt. Jeg har ikke vært så flink til å ta bilder uheldigvis, men det kommer et av frokosten etter hvert.
(Fra venstre til høyre: lilla ris, reddikkimchi, poteter, kålkimchi, ueong, bulgogi, marinert chili(sterkt!), flattrykt babyansjos, svarte bønner og bregner)

I går var vi på handletur. Det er også en av grunnene til at det ikke er så mange bilder ennå; det har ikke vært så mye å ta bilde av, for jeg er litt usikker på hvordan det blir mottatt å ta bilde av folk eller å ta bilde inne i butikker, så dere får klare dere med forklaringer til å begynne med ihvertfall, hehe.

Først dro vi til Seoul Trade Centre, og gikk inn i et handlesenter ved siden av. Først gikk vi inn i en bokhandel, der jeg fikk kjøpt det meste av ting jeg trenger: to ordbøker, en fem-seks barneskolebøker, `How koreans talk`, `Korean grammar for international students` og `Making out in Korean. Hvis jeg ikke finner en Norsk-Koreansk ordbok, så kan det hende jeg kjøper en dansk eller svensk en, for det har de her. Urettferdig behandling av Norge.
(Seoul Trade Centre) (Bøkene jeg kjøpte)


Så dro vi på Starbucks, som sikkert mange vet hva er, men som for meg var ganske nytt. Jeg bestilte en iskaffe, uten å ane at det bare var vanlig svart kaffe med is(akkurat som isteen her borte)(Man må kalle det iskaffe latte, fant jeg ut to dager senere). Det smakte greit. Etter det dro vi rundt i andre butikker, og jeg kjøpte en kalkulator, for den jeg tok med er egentlig litt for stor til å ha i lomma, så nå kan jeg fort og greit se hvor billig ting er. For ting ER virkelig billig. Det virker som om elektroniske ting kanskje koster omtrent som i Norge, kanskje litt billigere(kalkulatoren kosta omtrent 60 NOK), men det meste av mat og andre ting er ganske billige.

Etter kalkulatoren gikk vi og spiste vietnamesisk(!) suppe: pho. Det var veldig godt, og vi fikk store porsjoner. Etter det suste vi litt mer, og jeg kjøpte godteri laget av tashima(jap: kombu), en type sjøgress, og jeg må si at det er noe som for en gangs skyld ikke glir ned like fort som alt det andre. Jeg kjøpte også kosari(bregner), som ble frokost dagen etter, og fire koreanske meloner.
(Fra venstre til høyre: sjøgressgodteri, koreansk melon og bregner)

Offentlig transport her er ganske billig og ganske praktisk. Man kjøper et kort, og fyller på det etter hvert som man trenger mer penger. En tur med offentlig transport ser ut til å koste omtrent mellom 800 og 2200 weon, som tilsvarer4-10 kroner. Helt sykt. På flyplassen tok jeg ut 200.000 weon, som er 975 kroner. Det er rart å tenke på.

Etter handlinga tok jeg ut mer penger, før vi gikk til et sted der Jaehoo gikk på engelskkurs. Der møtte vi den mongolske venninna som vi skal møte i dag også. Det så veldig fint ut der, og jeg må dessverre si at koreanskskolen i Oslo ikke helt kan måle seg med den xP. Så spiste vi tteokpopki( jeg tror det er det det heter), små pastalignende riskaker i en veldig sterk saus. Det var veldig varmt, og veldig sterkt, men godt!

Senere i dag skal jeg se på templer og forhåpentligvis noen andre festligheter. Jeg beklager tullet med ;, ' og [, men jeg gidder ikke sette inn bokstavene som jeg gjorde forrige gang, og jeg låner Jaehoo sin data så jeg vil ikke bruke FOR lang tid. De kommer senere.(Nå, noen dager senere, har Jaehoo vært snill og installert norsk skrift på dataen sin for meg)

Takk til alle som følger med på bloggen, og takk for kommentarer. Det er hyggelig at noen orker å lese de lange innleggene, hehe.

6 comments:

  1. Høres bra ut så langt ^^ Moro å lese, fortsett å skrive! Gleder meg til bilder.
    Anto-

    ReplyDelete
  2. Veldig bra med noen bilder, håper det kommer mange fler bilder etterhvert.

    Artig å lese det som skjer der nede.

    ReplyDelete
  3. Virker som du nyter oppholdet i korea ;)
    Kjempegreit at du holder blogg så kan jeg også få med meg smakebiter fra korea :P
    Gleder meg til du begynner på studiene. ^^

    ReplyDelete
  4. Bra dere synes det er moro, det kommer mer snart men jeg er ikke så mye på nettet her!

    Fumi, Du gleder deg bare til å høre meg lide, det er jeg sikker på hehe.

    ReplyDelete
  5. Det er fint å høre at du har det bra:D Er vel et mateldorado for deg der nede tenker jeg;)

    ReplyDelete
  6. Hello, I'm the author of Norwegian-Korean dictionary. My name is Seong Ho Yu.
    You can find the dictionary in big bookstores
    in Seoul. The title is "노르웨이어-한국어 사전" in Korean. Thank you.

    ReplyDelete