Saturday, August 22, 2009

Hvis noen synder...

I dag spiste jeg god frokost som vanlig, før jeg skulle møte min gamle lærer Jonghye og søstra hennes (som jeg uheldigvis har glemt navnet på, men det begynner på Jong, for det heter alle i den generasjonen i familien deres, en praksis som visstnok er ganske vanlig).

Jonghye var den første læreren jeg hadde på koreanskskolen i Oslo, og det var kanskje fra den perioden jeg var mest motivert også, så jeg husker henne veldig godt.

Jaehoo var snill og fulgte meg til Coex(kjøpesenteret der jeg kjøpte bøkene), der jeg møtte Jonghye og søstra hennes. Så gikk vi inn og suste litt rundt, før vi dro til et akvarium der inne. Det var mange morsomme måter å ha fisk i ting på, og selv om en del virket som det var ment for barn, var det ganske morsomt. De hadde også en kanin og et stripete ekorn(Jonghye sier det er ganske uvanlig å se dem i Korea)














(Jonghye og Søstra ved inngangen til akvariet)















(Søstra til Jonghye, meg og kunstige gresskar foran et bilde av et kunstig tradisjonelt rom)















(En av flere morsomme måter å ha fisk på)

Det var morsomme tuneller i akvariet som vi kunne gå under og se fiskene svømme over og ved siden av oss og alt sånt. Kameraet mitt tar ikke så bra bilder gjennom glass(eller så har glass-funksjonen IQ-sperre), så jeg filmet en del der inne. Det var ganske morsomt når de litt større dyra kom svømmende rett mot glasset.

(En film av noen fisker)

Etter akvariet var vi i gavebutikken og gikket litt rundt. Søstra til Jonghye hadde lyst på en bamse som jonghye syntes var litt for dyr, så jeg sa jeg kunne spleise med henne så hun kunne få den allikevel, siden hun var så søt og hadde veldig lyst på akkurat den bamsen, hehe.

Så dro vi på en italiensk restaurant av alle ting, og jeg bestilte en salatting som var ganske god. De serverte oss noe merkelig svart brød og en dyppesaus, det var godt, men jeg lurte fælt på hva de hadde stappa i brødet for å gjøre det så svart.

Før vi fikk maten skjedde det noe litt morsomt. Jonghye skulle møte noen andre(mora hennes tror jeg?), så de hadde egentlig ikke så god tid, så hun spurte servitrisa om når maten skulle komme(på koreansk selvsagt), men så kom hun tilbake og satte seg ned og svarte til meg på engelsk O.o Merkelige koreanere altså.















(Det svarte brødet)

Da jeg skulle hjem møtte Jaehoo meg på stasjonen, og vi dro hjem og fikk middag/lønsj(matbegrepene her er litt flytende synes jeg, vi får mat hele tiden). Så gikk Jaehoo inn på rommet sitt for å suse på dataen, mens jeg ble sittende og lese landsmål(koreansk) på kjøkkenet.














(Lønsj: syltereddik, skinke(lol), og en type riskake)

Og hva skjedde så? Jo! Moren til Jaehoo kom inn og viste seg de private katolikkstudiebøkene sine O.o Det var litt skummelt til å begynne med, og litt rart, siden kommunikasjonen mellom henne og meg hadde vært litt treg for å si det sånn, men det viste seg å bli en veldig interesant kveld. Vi "diskuterte" kristendom, salmer, bibelvers og det å skrive til Gud. Hun hentet også bibelen og bad meg lese noen korte tekster, og sa "chaemi itta" - de er morsomme/interesante. Det hadde de sikkert vært, hadde jeg bare skjønt hva som stod der.

Den dramatiske tittelen er basert på noe av det eneste jeg forstod av leksebøkene hennes, der hun hadde skrevet noe om "hvis....synder". Det er ikke hver gang man kan lese om blodige hender og synd på et koreansk kjøkken!

Vi ble ferdige klokka to om natta, og la oss. Jeg følte at kommunikasjonsproblemene med eomeoni("en annen persons mor", dvs. det jeg må kalle Jaehoos mamma) løsnet litt.

1 comment:

  1. Skilpadde!!

    Og når jeg får meg eget hus skal jeg også ha en telefonboks med fisk inniXD

    ReplyDelete