Thursday, August 13, 2009

Begynnelsen

Dette er altså bloggen min. Her kommer jeg for det meste til å fortelle om mine traumer og opplevelser i Sør-asia, men kanskje det sniker seg inn et annet innlegg eller to innimellom.

Naa sitter jeg i Korea, halvklam men fornøyd, og skal fortelle litt om reisen hit. Først og fremst kan jeg fortelle at tittelen `Ansjosens venner` er fordi jeg er veldig glad i de små stakkars ansjosene som brukes i koreansk mat: myeolchi .
En ettdøgns reisetur kan neppe v're veldig spennende, men det har skjedd et par ting jeg har lyst til å fortelle om.

Først skulle jeg dra fra Oslo lufthavn til Frankfurt. Selvsagt hadde jeg 5 kilo overvekt, så jeg måtte legge igjen mange ting hjemme >.< Resten gikk forholdsvis greit. Flyreisen til Frankfurt var ikke så lang, og jeg så runde regnbuer og hav så blått at det var som å se ned i en omvendt himmel.(Flyreiser gjør noe med deg). Da jeg kom fra til Frankfurt, og skulle komme meg til gaten for å ta flyet til Beijing, så ba mannen bak disken til de som gjennomlyser sekker og sånt meg å bli med ham inn på et annet rom, så tok ei dame en rar papirting med en rund bit på og strøyk den rundt på dataen min, putta tingen i en stor maskin, og sa det ikke var noe problem. Skummelt.

På selve flyet til Beijing var det egentlig ganske hyggelig. De hadde masse filmer, som jeg ikke så noe særlig av, selv om jeg prøvde, jeg endte bare opp med å se noen halvinteresante dokumentarerer. Så sov jeg bittelitt. Vi fikk mat! Både middag og frokost, nam nam.

Da jeg kom fram til Beijing, gikk ting ganske greit for seg. Jeg møtte et japansk par, men snakka ikke så mye med dem. Så begynte jeg å gå mot påstigningsgaten, men da kom det en hyggelig kineser som tilba seg å kjøre meg med de lufthavnbilene som jeg ikke trodde vanlige mennesker kunne kjøre på. Uvitende og glad ble jeg med(han sa det var langt), og kjørte et stykke(det var litt langt(!), før han gjorde meg klar over at det kostet PENGER. Penger jeg ikke hadde tenkt på å ta ut en gang, så han hadde ikke noe annet valg enn å la meg få turen gratis. Hans skyld, hmpf.

På vei mot Incheon møtte jeg en snill middelaldrende koreansk mann, som jeg snakket litt med om Norge og Korea og litt av hvert. Da vi kom fram ringte ei venninne av ham Jaehoo(han jeg bor hos), og fikk han til å komme til McDonald`s. Han kom, og jeg spiste mitt første måltid i Korea; En bigmac(Pik-Maek) og pommes frittes.
Så dro vi til huset hans, og jeg fikk en druebrus!! Det var annerledes men godt.

Vel hjemme fiikk jeg dusje på det morsomme badet, som også har egne badeslipperser og dusj som stikker ut av vasken! Jeg vet det ikke er så uvanlig, men de hadde egentlig ikke noe dusj, bare et hjørne og den dusjtingen fra vasken. Vanesak.
Så var det middagstid~ Mora til Jaehoo lagde karri med gulrøtter, gresskar++, også fikk vi ris med røde bønner(!!!), tre slag kimchi, sylta kålrull, sylta bnner og flatbanka myeolchi(nam nam).

Senere i dag er jeg bedt på tur etter m;rkets fremgang, som ikke kan være lenge til, for det virker allerede mørkt, selv om klokka ikke er 8 en gang.
Skal prøve å skrive litt hver dag, men kanskje ikke like langt. Bilder kommer senere!

4 comments:

  1. hørtes ut som du har det fint der nede allerede!:D Jeg gleder meg til å følge med deg!!;D Fint med gratis biltur da;P

    ReplyDelete
  2. Ey, jeg visste ikke at du blogget :D Genialt! Jeg gleder meg til å lese om vårt felles opphold i Japan 8D

    Høres ut som du koser deg i Korea ^_^ Og det er braaa~ Og han dumme kineseren fortjente at du ikke betalte >: Ingen skal lure penger fra Petter!

    Btw du må følge meg også på japanlando.com~ Wohoo blogger!

    17 dager til vi sees i Japan!

    ReplyDelete
  3. Hei! Gleder meg til bilder:) Men du er gal som synes flymat er nam, nam. Jeg ender som regelt opp med å ikke spise noe og så holder jeg på å dø når jeg kommer fram og kjøper noe dyr flyplassmat før jeg kan nbegynne å tenke på hvordan jeg skal klare å komme meg bort derifraXD Vel, kos deg i Korea!

    KLem fra Jacqueline

    ReplyDelete
  4. Gleder meg til å lese om hvordan du har det i Korea og Japan. Håper på å få tatt en tur tilbake til Japan en gang rundt Desember- Januar når jeg har fri fra skolen.

    Bookmarker siden her nå.


    -Alexander-

    ReplyDelete