Monday, November 16, 2009

Hurra og litt av hvert

Etter å ha ventet tre måneder på at lånekassa skulle få rævva i gir og gi meg skolepengene, får jeg antageligvis endelig mine sårt etterlengtede 27 000 NOK, som betyr at jeg kan kose meg littegrann de siste to månedene i Japan. Hurra!!

Jeg slenger med noen generelle bilder fra rundtomkring.

Dette bildet viser songpyeon, koreanske riskaker. På den koreanske høsttakkefesten Chuseok ville jeg lage dem, sånn som jeg har prøvd de tidligere åra også(uten å ha lyktes én eneste gang). Jeg kjøpte rismel til å lage riskaker av, burotpulver(hurra), kastanjer og gresskar. De grønne kakene er altså farget med burot, mens de gule er farget med gresskar. Helt naturlige farger. Inni dem putta vi kokt, most kastanje eller en blanding av sesamfrø og sirup. Jeg hadde ikke noen furunåler å dampe dem på men, det gikk greit, og de ble mer vellykket enn jeg noen gang har fått til før!














(Nam nam)

For en stund siden fikk jeg en pakke med masse godteri og litt mel og litt av hvert(takk mamma), og så fort jeg fikk den ville jeg se om jeg kunne bake brød. Vi har ikke noe ovn her, men vi har en liten ovnlignende brødristemaskin med to innstillinger: oppvarming(500 watt), og risting(1000 watt). Jeg bakte brød, eller rettere sagt litt fyldige rundtstykker, og satte dem i "ovnen" og håpet på detbeste, etter noen minutters spent venting så jeg at de hadde blitt litt brune, så jeg åpnet, snudde litt på dem, venta igjen, og tada! Grove rundstykker. Jeg spiste dem med brunost som også kom hjemmenifra.














(rundstykker!)

Her er noen bilder fra universitetet vårt, Kansai Gaikokugo Daigaku (Kansai fremmedspråksuniversitet), Nakamiya-kampus. Det er omtrent 10 000 folk her, de fleste er japanere(vi er omtrent 440 japanere, deriblant er halvparten fra de Forente Stater). Vi er fem fra Norge, elleve fra Sverige, men ingen dansker. Alle timene til utvekslingsstudentene foregår i bygningen for internasjonale studier, men jeg har japansk lingvistikk i "bygning 2".















(Sykkelparkeringsplassen! Selv om kvelden etter at det har blitt mørkt er det stappfult av sykler der)














(Bygningen for internasjonale studier)














(Sånn jeg har forstått det er dette hovedbygningen. Økonomiting og sånt ordnes her)














(Foran kantina)














(Inni kantina)

Kantina her er virkelig noe annet enn frederikke hjemme. De har en litt mer bestemt meny med små variasjoner, så kanskje ikke så mye forskjellig som frederikke på en måte, men maten smaker mye bedre, og man får større porsjoner. De har også masse billige kaker, og man kan kjøpe softis, nam nam.

Til slutt har jeg et bilde av internatet mitt der jeg bor, og et bilde fra Hirakata by, som er nærmeste bylignende sentrum.














("Seminarhus 3" sett fra siden)















(Den siden av Hirakata by som er nærmest oss. For å komme til "sentrum" må vi krysse en liten kunstig elv som dere ser såvidt)

No comments:

Post a Comment