Sunday, November 8, 2009

Keramikk

Dette innlegget er dedikert til keramikktimene

På Kansai Gaidai kan vi ta kunsttimer. Man kan velge mellom maling(Sumi-e) eller keramikk(tougei). Jeg valgte keramikk, fordi jeg tenkte at det ville være vanskeligere å lære seg eller i det hele tatt få mulighet til å ta keramikk seinere, mens maling og pensler og til og med folk som kan lære bort maling er mye enklere å få tak i.














(Vi har på oss kjempefine klær, sånn at vi ikke skal bli skitne. Jeg føler kunstnerinspirasjonen sige inn med en gang jeg tar dem på )


De første timene lærte vi hvordan vi skulle kna leira, og jeg trodde jeg aldri skulle klare å få det til. Den skal snurre og se ut som en blomst eller noe, og et gjorde den ihvertfall ikke når jeg prøvde, for å si det sånn.
















Etter hvert har vi lært mer og mer: lage enkle ting ved å kutte flate lag av leira, lage bare med henda, lage kopper, vaser, tallerkener osv. på hjulet, og så å glasere og male det vi ikke ødelegger underveis, før det brennes, og vi får de ferdige tingene våre. Resultatet varierer veldig. Leira må være sentrert hele tida, og går det litt feil så ender det ofte med at vi må kaste(resirkulere) leiretinga igjen.
















()

Når leira er halvbrent kan vi male på mønstre eller forskjellige ting. Vi kan også ha på maling før vi brenner.














(Maling og sånt)















(Glasur som vi putter på leira. De fleste er hvite, røde eller svarte før vi tar dem på, men det blir mange forskjellige farger etter de er ferdigbrente)

Keramikk er åtte timer i uka er ganske mye, men samtidig har vi ikke lekser eller noe vi trenger å forberede, så det er ganske avslappende.


(En liten vase)

3 comments:

  1. Du ser jo helt proff ut der du sitter og lager vasen!! o_O Jeg var i tvil om det ikke var en lærer...

    ReplyDelete
  2. Haha, da skulle du sett læreren vår. Han gjør alt mange ganger så fort og mange ganger finere, hehe.

    ReplyDelete
  3. Ååå, så gøy at du endelig har oppdatert bloggen din! Savner deg! :P:P

    ReplyDelete