Sunday, December 11, 2011

Juleforberedelser

Denne helga har vært en skikkelig forberedelseshelg.

I går fikk jeg besøk fra ei venninne fra en klasse. Jeg skulle hjelpe henne med noe lekser, samtidig som jeg lagde litt mat. Det endte opp med at jeg lagde mat mens hun sov. Først på dagen dro jeg til et marked som har mye forskjellig mat, og kjøpte noen ting vi trenger, som gjær, fløte, sirup, etc.


Jeg kjøpte også inn til en norsk middag:
Kokt laks med agurksalat og poteter og smelta smør.(Glemte rømme)













Så lagde jeg eplekompott til dessert, og vi hadde fløte på.













Etter det prøvestekte jeg noen medisterkaker. Jeg måtte godkjenne med Knut for å forsikre meg om at jeg klarer å lage medisterkaker som er gode til julaften:














Og til slutt stekte jeg en omgang med berlinerkranser:












Noen av dem ble litt svidde, men besøket likte dem allikevel. Det er det første av sju slag i år, så nå føles det litt mer som om jula er på vei. Ordentlig perlesukker har vi ikke, men det går fint allikevel.

Så dro jeg og sang karaoke med noen venner...og sto opp klokka 7 dagen etter for å dra på et annet marked. En venn fra franskklassen her sa han ville hjelpe meg med å finne kjøttet jeg trenger til jul, så jeg møtte ham og mora hans. Jeg skulle tatt med kameraet mitt, men jeg tenkte ikke over at det ville bli mye morsomt å se bare på en handletur >.<

Først spiste vi frokost. Jeg spiste en hamburger med egg og et pulver laget av tørket (svine-?)kjøtt som var veldig god, og drakk vintermelonte, som er en av favorittene mine her i Taiwan, sammen med alt som inneholder gressgelé(en gelé laget av et familiemedlem til mynte, som las gjære en stund før de lager den).

Så dro vi til kjøttmarkedet, som hadde ALT du kan tenke deg som finnes inni et dyr, spesielt gris. Det hang tarmer, magesekker og levrer på kroker overalt. Jeg kjøpte et grisehode, litt ekstra svinekjøtt og litt oksekjøtt til sylte som jeg skal prøve meg på, et prøvestykke med ribbe(så jeg vet hvordan jeg skal steike det i ovnen vår), og litt lammekjøtt. Det virka som om jeg kjøpte for mye penger, men alt kom vel på 200 kroner, og det er sånn ca. det mat for to dager kommer på hjemme i Norge, så det er vel egentlig ikke så mye.

Etterpå kjøpte vi allehånde, vaniljeekstrakt(siden de ikke har vaniljesukker) og rå mandler, så nå kan jeg lage serinakaker, brune pinner og kransekake~

Nå er det tid for lekser...

No comments:

Post a Comment