Monday, October 17, 2011

Nå går det frammover!

Nå har det gått omtrent en måned siden jeg kom til Taiwan. Jeg skal prøve å oppsummere noe av det som har skjedd så lang:

Den 10. september fant jeg en leilighet. Ei venninne som heter Kate har hjulpet meg masse, og heldigvis kunne eindomsmegleren litt engelsk, så jeg kunne snakke med henne om forskjellige ting selv om Kate ikke var der. Det viste seg også at huseieren snakker japansk også!

Fram til da har Lilly(en av de andre fra Norge her) vært snill og hjulpet meg masse!












(Lilly med namnam-is fra en butikk ganske nære skolen)


Leiligheten er veldig fin. Vi bor i 9. etasje, og har ganske fin utsikt, og vi bor bare et 40 meter unna T-banen. Det tar 20 minutter å gå til skolen, noe som går helt fint, men jeg trur jeg bør skaffe meg sykkel snart...

I leiligheten har vi det meste vi trenger, det fulgte til og med med et strykejern! Og vi har en ordentlig ovn, og for ikke så lenge sida kom ei venninne av Knut og bakte kjempemuffins i den, så vi vet at den funker. Jeg gleder meg til å prøve den sjøl!

Maten her er veldig god, og det er veldig billig å kjøpe frukt. Så langt, så blir det mest frukt til frokost, mens jeg ofte eter lønsj og middag på skolen. Vi har noen fine spisesteder rundt der vi bor også, og mange steder har ta-med-hjem-ordning, så det er veldig greit.













(Epler og røde bananer)

En annen ting det går mye av er frukt- eller boble-te, som det er mange som liker her. Mange små butikker selger forskellige typer te eller jus. Sålangt er favorittene mine pasjonsfruktte og taromelk.



















(Taromelk)

Det eneste småkjipe her er nok at jeg har ganske mange fag. UiO sa de ville jeg skulle ta 15-20 timer i uka, og så tok jeg kinesisk ved siden av, så nå har jeg 31 timer med fag i uka, og det er etter at jeg hoppa av to andre fag O.o;;; Heldigvis er alle faga veldig morsomme, og jeg føler jeg lærer masse masse her. Jeg tar fire språkfag: fransk, latin, gammelgresk pluss kinesisken, og tre lingvsitikkfag: språk i Taiwan(fokuserer på de fire språkgruppene her: Mandarin, Sør-Min(Taiwanesisk), Hakka og urinnvånerspråk), sammenlignende ordlære, og en dataspråkstime der vi lærer å lage egne programmer.












(Frokost)

I tillegg til de koselige faga er det også en del interessegrupper her. Det var ganske vanlig i Japan også, og jeg har meldt meg opp i to grupper: en interessegruppe for urinnvånere, og en skeiv interessegruppe. Begge gruppene er mer eller mindre utelukkende på kinesisk, så det er flott øving!

Det er hovedsakelig det som foregår i hverdagslivet. Helgene går med på å enten gjøre lekser eller reise litt rundt til nærliggende områder eller henge i Taipei.

No comments:

Post a Comment