Monday, October 17, 2011

"Deltidsjobb"

For to tre uker siden skulle jeg besøke ei venninne i Taizhong, et sted litt vest for midten av Taiwan. Juzi, ei venninne jeg ble kjent med første gang jeg var i Taiwan i januar, bor der, og hun hadde invitert meg ned.

Jeg dro klokka 5 om morgenen fra Taibei, og var i Taizhong omtrent klokka 8. Det er veldig praktisk, for man kan dra rundt hele landet på 8 timer, og det tar bare 4 timer med ekspresstog fra nord til sør i Taiwan, så det er relativt lett å reise rundt.

Jeg visste at jeg skulle besøke arbeidet til Juzi, men jeg ante ikke at jeg kom til å ende opp med å jobbe en full dag sammen med henne.












(Kjøkkenet)












(En av benkene; her lager de salat)

Hun jobber på en restaurant som serverer pasta og litt annen forskjellig mat, og jeg syntes det var kjempeartig å få bli med og se hvordan de jobber her. Jeg fikk lov til å kutte opp grønsaker og sånt, men etter hvert som kundene begynte å komme, ble det til at jeg vasket opp for det meste, noe som var helt greit.












(Her tilbrakte jeg mye tid)

Det var veldig gøy egentlig, selv om vi jobbet fra ni om morgenen til ti om kvelden (dog med en liten pause midt på dagen).













(Lønsj)

Etter å ha jobbet en hel dag, tok Juzi meg med til familien sin. De bor i Jianghua, omtrent en time unna Taizhong med moped. Familien til Juzi snakker Sør-Min, ikke Mandarin, så når de snakka med hverandre skjønte jeg ingen ting, men Juzi lærte meg å si "jeg skjønner ikke hva du sier", som er "thian-bô"(聼無 ). Så dro vi på karaoke.


Dagen etter dro jeg hjem til Taipei.



No comments:

Post a Comment