Monday, September 5, 2011

i Taiwan

Fredag forrige uke kom jeg til Taipei i Taiwan. Jeg skal være her ett år og studere litt forskjellige språk og sånt. Jeg skal ta kinesisktimer, men har mest lyst til å lære om språkene og kulturen til de stammene som bodde her før de første kineserene kom til øya.

Men før jeg får kost meg med alt det, må jeg finne meg og Knut, en medstudent fra kinesisken som jeg skal leie sammen med, en leilighet å bo i.

Akkurat nå bor jeg på et sted som heter JV's Hostel, som koster 400 TWD per natt, dvs. 75 NOK. Ikke så værst! Det er ganske fint her, og jeg anbefaler stedet til alle som vil reise til Taipei. Rommene har sikkerhetsboks og alt, så det er ganske trygt.

De dagene jeg har vært her har det ikke skjedd så forferdelig mye egentlig.

Jeg dro fra Norge torsdag klokka 7:55, og kom fram til Taiwan en gang rundt klokka 11 eller noe på fredag. Jeg hadde ikke noe planlagt sted å bo, men jeg hadde skrevet ned adressen til det hostellet jeg bor på nå mens jeg var på Hong Kong flyplass, så jeg prøvde å finne det. Etter å ha tatt bussen inn til Taipei og rota rundt og lett for meg selv i omtrent en time, fant jeg ut at det kanskje var smart å ta drosje isteden. Det var et stykke unna der jeg hadde subba rundt, for å si det sånn:P

Mens jeg har bodd på hostellet har jeg blitt kjent med litt forskjellige folk, blant annet to hyggelige jenter fra Kenya som jeg dro ut med en liten tur den ene kvelden og en fyr som også skal gå på NTU(National Taiwan University). På morgenen har jeg lett etter leiligheter, men siden alt er på kinesisk er det ikke så lett. Heldgvis har mange av de taiwanesiske vennene mine vært veldig snille og hjulpet meg masse.

I går møtte jeg noen av de andre utvekslingsstudentene, og det var artig å få hilst på dem. Det er mange fra Tyskland og Frankrike virker det som, og til og med en del svensker!

Nå sitter jeg spent og venter på hva eieren av en av leilighetene jeg har søkt på sier for noe!

Ellers koser jeg meg med store kopper med forskjellig te og jus som koster mer eller mindre 7 kroner per kopp(en halvliter) og de har mange spennende ting, alt fra vanlig boblete(svart te med melk og tapiokakuler(en type kuleformet gelé)), til pasjonsfruktjus og plomme-og-tomat-jus. Jeg har også fått spist en stor bit frityrstekt kylling, et par stykker blodriskake, stinketofu og tusen år gamle egg.

Tusen år gamle egg, er ikke tusen år gamle, men egg som tradisjonelt sett blir lagret i lut(aske), leire og strå, til hvitten blir gjennomsiktig svart, og plommen blir flytende, grønn og kraftig ammoniakkluktende. Det er ikke så ille, hvis man orker ammoniakklukta.

Jeg skal legge ut noen bilder etter hvert. Forhåpentligvis får vi leilighet snart!

No comments:

Post a Comment