Monday, September 21, 2009

Jeg vil gi deg en utfordring

Den første uka var ganske grei egentlig. Den så sånn ut:

mandag: Bli kjent med språklabben
Kjedelige greier. Jeg ville bare bli ferdig.

Tirsdag: Nivåplasseringsprøve
Denne var litt skummel. Lytteprøva gikk skikkelig dårlig, for det gikk så fort, og man fikk bare høre ting en gang, og så var det så lett å glemme den ene svarmuligheten før den andre kom, så blah...>.<













(Endeleg hev me fjernsime)

Onsdag: Generelt møte og sikkerhetsmøte

Det første møtet var et generelt møte om forskjellige rare tig som kan skje og om hva vi bør gjøre og ikke. Etter det var det et møte om sikkerhet og STD, som hverken jeg eller Karoline ante hva stod for, så vi gikk til møtet. Jeg trodde de kom til å snakke masse om svineinfluensa og sånt, men neida! STD er den engelske fortkortelsen for "seksuelt overførbare sykdommer", så fikk lære at hele Kansai Gaidai var et sexnettverk og så spilte de kondomsangen. Det var litt rart.

Etterpå kjøpte jeg og Karoline sykler, og så sykla jeg til Hirakata sentrum og møtte Maiko som var på utveksling til Norge. Hun bor bare ti minutter unna Hirakata, og forhåpentligvis kan jeg møte henne mange ganger. Maiko skal skrive fagoppgave om en fiskemetode i Kyoto der man bruker fugler til å fiske. Fuglene svelger fiskene, og så klemmer fiskerene magene deres så de kaster opp fisken igjen. Hadde jeg husket hva det het så hadde det vært ukas ord, haha.














(Maiko og meg)

Torsdag: Åpningsseremoni
På torsdag var den ordentlige åpningsseremonien. Vi kledde oss litt fint og ante fred og ingen fare, men i skoleskuffen min lå det en lapp, der det stod noe sånt som:

"Møt Professor XX for intervju snarest"

Som betyr at de mener man kanskje kan kvalifisere seg for de høyere nivåene. Kontoret sa jeg skulle ta intervjuet etter seremonien, og det gjorde jeg. Jeg møtte professoren, som var veldig hyggelig. Vi kom fram til at hadde jeg skullet være i Japan ett år, ville han putta meg i nivå 5, men siden det bare var ett semester, så ville han "gi meg en utfordring". Sånn havna jeg i nivå 6 på både skriftlig og muntlig, som er det nest høyeste nivået(7 er høyest) >.<

Fredag: Kyoto
På fredag dro vi til Kyoto. Jeg og Karoline ble satt sammen med to tilfeldige Japanere, som viste seg å være veldig hyggelige: Yuki og Shiori. De ville ha oss med i sangklubben deres. Jeg sa bestemt nei, men jeg lurer på om de klarte å få med Karoline på et åpningsmøte eller noe noen dager senere. I Kyoto så vi noen forskjellige templer og sånt, det var gøy. Så spiste vi en dessert med forskjellige riskaker, bønner og kastanjer og litt forskjellig. Nam nam.














(En torii-port i et av tempelstedene)














(En tunell formet av masse papirlapper som er klistret over hverandre. Man skriver ønsker på lappene og klistrer dem på)














(Karoline og meg foran inngangen til et lite tempel)

Om kvelden dro jeg ut til parken som er like ved siden av her for å drikke litt sammen med andre folk. Fem minutter før portene stengte til seminarhusene hørte jeg koreansk! Plutselig var det masse koreanere der, men jeg rakk bare si hei før alle måtte løpe O.o

Ukas ord: 地獄 jigoku. (Helvete)

3 comments:

  1. Så fint å se at du har det bra:D
    Skulle ønse jeg kunne vært der sammen med deg...

    Lykke til med nivå seks. Jeg vei du kan klare det:)

    ReplyDelete
  2. Jeg skal lære med ukas ord XD

    Lykke til på nivå 6. aja aja fighting! \(^.^)/ 加油! 加油!加油!

    ReplyDelete
  3. Høres bra ut så langt! Du må blogge mer, mer, mer :D Du må legge ut bilde av rommet ditt/stedet du bor + uni! Blir moro å se!

    ReplyDelete